افزایش استفاده از پالت چوبی در صنعت حمل و نقل جهانی درست از قبل از جنگ جهانی دوم با معرفی بالابرها آغاز شد. در جنگ جهانی دوم استفاده از پالت چوبی به دلیل افزایش حمل و نقل و جابه جایی ابزار های جنگی به شدت بالا رفت. از آن زمان به بعد مردم در تلاش هستند که جایگزینی برای پالت چوبی پیدا کنند اما تا کنون هنوز موفق به انجام این کار نشده اند. پالت چوبی کم هزینه ترین و با دوام ترین وسیله برای حمل و نقل هستند.

پالت جایگزین پالت چوبی

دو جایگزین اصلی برای پالت چوبی وجود دارند: پالت های مقوایی و پالت پلاستیکی

پالت های مقوایی ممکن است ارزان تر باشند، اما ضعیفتر و کم دوام تر از پالت چوبی هستند. آنها دارای محدودیت در وزن، وضعیت حمل و نقل و ذخیره سازی هستنذد که پالت چوبی دارای این شرایط نیست.

پالت پلاستیکی دارای محدودیت های استحکام و دوام مشابه پالت مقوایی نیست. اما خیلی گران قیمت هستند. هزینه پالت پلاستیکی تقریبا بیش از دو برابر پالت چوبی است. به دلیل قیمت بالای پالت پلاستیکی غالبا بعد از ارسال محصول معمولا پالت های پلاستیکی باید به توزیع کننده آن برگردانده شوند. این امر باعث محدودیت در جابه جایی کالا توسط پالت چوبی می شود.علاوه بر هزینه بالا، پالت پلاستیکی بسیار قابل اشتعال است. این امر باعث افزایش نگرانی در مورد ذخیره سازی آن می شود. اما پالت چوبی دارای این محدودیت ها نیست

 

چرخه تولید و بازیافت

پلاستیک تنها چند بار قابل بازیافت است و فرآیند ساخت و بازیافت پلاستیک بسیار سمی است. از طرف دیگر، چوب مورد استفاده در پالت چوبی، یک منبع ه طور کامل تجدید پذیر است. از دیدگاه عموم قطع درختان برای محیط زیست مضر است، اما الزاما این تفکر صحیح نیست. درختان کاشت و برداشت می شوند، و هر ساله اطلاعات دقیق تری در مورد چگونگی مدیریت تولید و احیای چوب بدست می آید. علاوه براین پالت چوبی از چوب با درجه پایین تهیه می شود. درختان به منظور تولید مبلمان، مصالح ساختمانی و سایر محصولات قطع می شوند، و بخشی از درخت که برای تولید این محصولات مورد استفاده نیست، به کارخانه های تولید کننده پالت چوبی ارسال می شود. این بدان معنی است که تمام قسمت های درخت مورد استفاده قرار می گیرد. در پاین عمر مفید پالت چوبی، آن را به مالچ تبدیل کرده و برای تغذیه خاک از آن استفاده می کنند.

با وجود تلاش برای معرفی یک جایگزین برای پالت چوبی ، پالت چوبی هنوز هم بهترین گزینه از نظر قیمت و دسترسی و همچنین دوام است. پالت چوبی از پالت های مقوایی مقاوم تر و ارزان تر است و نسبت به پالت پلاستیکی، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.